Krajowy System e-Faktur jednak nie tak szybko
Początkowo Krajowy System e-Faktur miał obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Jednak ze względu na kwestie techniczne i związaną z tym konieczność dostosowania systemu, termin ten przesunięto na 1 stycznia 2025 roku. Ministerstwo Finansów w międzyczasie przeprowadziło audyt systemu, którego wyniki ujawniły liczne błędy krytyczne uniemożliwiające sprawne funkcjonowanie systemu. Ostatecznie okazało się, że nawet termin 1 stycznia 2025 roku jest nierealny, albowiem prace nad architekturą systemu będą musiały potrwać dłużej niż przewidywano.
Wobec powyższego Ministerstwo Finansów zamierza zaproponować dwa terminy, od kiedy mają obowiązywać KSeF. Pierwszy to od 1 lutego 2026 roku – termin obligatoryjny dla tych, którzy osiągnęli obrót 200 milionów złotych. Drugi termin dla pozostałych przedsiębiorców to od 1 kwietnia 2026 roku. Wcześniejsze wdrożenie obowiązkowego KSeF groziłoby zdaniem Ministra Finansów paraliżem gospodarki, a same prace nad systemem należy zacząć od początku. Nadmienić należy, że w związku ze zmianą terminów potrzebna jest też zmiana w ustawie o podatku od towarów i usług, gdzie przepisy dotyczące KSeF-u miały obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Ponieważ ta data jest jednak nierealna, to przynajmniej część tych przepisów musi zostać odsunięta w czasie. Oprócz tego w wyniku konsultacji Ministerstwo przedstawiło pewne propozycje zmian dotyczące faktur elektronicznych. Najważniejsze z nich to:
- tryb offline, czyli czasowe wystawianie faktur ustrukturyzowanych poza KSeF;
- faktury dla konsumentów i podatników zwolnionych z VAT, zmiana ta dotyczy opcjonalnego dopuszczania wystawiania w KSeF faktur dla konsumentów, które miałyby być wydawane z kodem QR. Rozwiązanie to ma zapewnić anonimowy dostęp do faktury w systemie KSeF. Ponadto podatnicy zwolnieni z VAT będą musieli, dokonując zakupów na potrzeby prowadzonej działalności podawać swój numer NIP lub numer VAT (dla zarejestrowanych na potrzeby podatku od towarów i usług). Podatnicy uwzględniający koszty w swojej działalności będą musieli posiadać faktury wystawione w KSeF;
- załączniki dla problematycznych faktur, takich jak faktury za media czy faktury zbiorcze, aby pozwolić na ich prawidłowe rozliczenie, a to wynika często z zakresu usług objętych taką fakturą;
- certyfikaty dla kodów QR, które stanowić mają techniczne rozwiązanie polegające na możliwości wcześniejszego wygenerowania oraz poboru certyfikatów nabywcy do faktur wystawionych w trakcie awarii czy braku dostępu do Internetu. Możliwe ma być wtedy wystawianie faktur zawierających kod QR nawet kiedy nie będzie możliwości połączenia się z systemem z przyczyn technicznych;
- faktura papierowa dla „wykluczonych cyfrowo”, co wynika z tego, iż nie wszyscy mogą mieć dostęp do Internetu, albo nie posiadają zdolności informatycznych. Przewidziano tu możliwość stosowania w okresie przejściowym dla takich osób faktur papierowych, ale pod warunkiem, że pojedyncza faktura nie przekracza wartości 450 zł, a miesięczna suma takich faktur nie przekroczy 10 tysięcy złotych. Faktury te będą musiały mieć specjalne oznaczenie w plikach JPK_VAT.
Należy też pamiętać, że do czasu wejścia w życie obowiązku wystawiania faktur w ramach KSeF możemy mieć do czynienia z różnego rodzaju zmianami w tym zakresie. Najważniejsza, której jednak wszyscy oczekują, to sprawny i dopracowany system zdolny obsłużyć ogromne ilości elektronicznych dokumentów, które zdaniem Ministerstwa Finansów są szacowane na około 2,5 miliarda rocznie.
Dodano: 30.04.2024 r.