Możliwość indywidualnego ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców lokali w nieruchomościach wielolokalowych
Od 1 stycznia 2022r. do Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach został dodany art. 2a, na podstawie którego Rada Gminy może w drodze uchwały zdecydować o tym, żeby na nieruchomości wspólnej każdy z właścicieli lokali indywidualnie ponosił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Nieruchomościami wspólnymi, wielolokalowymi są przykładowo bloki mieszkalne czy kamienice.
Do katalogu podmiotów, które mogą się starać o ponoszenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez użytkowników lokali w danym budynku należą:
- właścicieli lokali w budynku wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokali;
- osoby, którym służy tytuł prawny do lokalu w budynkach wielolokalowych;
- osoby faktycznie zamieszkujące lub użytkujące lokale;
- osoby faktycznie zamieszkujące lub użytkujące lokale należące do spółdzielni mieszkaniowej.
Wszystkie wyżej wymienione podmioty, mające któreś z wymienionych praw do lokalu w nieruchomości wspólnej, mogą wystąpić z inicjatywą indywidualnego rozliczania ich nieruchomości.
Zakres uchwały jest zależny od potrzeb danej wspólnoty samorządowej. Uchwała może dotyczyć jednej nieruchomości, kilku nieruchomości lub uchwała może dotyczyć wszystkich nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi. Zakres uchwały będzie wynikał z tego, jaka grupa uprawnionych uzgodni z gminą zapewnienie techniczne możliwości identyfikacji odpadów komunalnych.
Przed podjęciem uchwały, konieczne jest zapewnienie ,,technicznej możliwości identyfikacji odpadów komunalnych’’. W art. 2a ust. 4 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach określony został katalog otwarty technicznych możliwości identyfikacji odpadów komunalnych w poszczególnych lokalach w budynkach wielolokalowych, którymi rada gminy kieruje się, podejmując uchwałę o ponoszeniu opłat za zagospodarowanie odpadami komunalnymi przez użytkowników lokalów. Do sposobów identyfikacji należą:
- liczba lokali mieszkalnych w danym budynku wielolokalowym;
- liczba mieszkańców;
- ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na danych nieruchomościach zabudowanych budynkami wielolokalowymi;
- istniejąca infrastruktura do gospodarowania odpadami komunalnymi.
Podsumowując, przed podjęciem uchwały gminy mają obowiązek zweryfikować, w jaki sposób właściciele nieruchomości zapewnią techniczną możliwość identyfikacji odpadów. Dopiero po wykonaniu tego obowiązku możliwe jest podjęcie uchwały. Z art. 2a ust. 1 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynika, że jest to działanie fakultatywne rady gminy, co oznacza, że nawet po technicznej możliwości identyfikacji odpadów komunalnych rada gminy ma prawo odmówić zgody na indywidualne ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi mieszkańców lokali w nieruchomościach wielolokalowych.