Warning: Use of undefined constant register_sidebar - assumed 'register_sidebar' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/lesny/functions.php on line 69
Nowe obowiązki pracodawców w zakresie ochrony wzroku pracowników - Kancelaria Prawna Leśny i Wspólnicy

Nowe obowiązki pracodawców w zakresie ochrony wzroku pracowników

W obliczu rosnących wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, Kancelaria Prawna Leśny i Wspólnicy zwraca uwagę na istotną zmianę przepisów, która wprowadza nowe obowiązki dla pracodawców w zakresie ochrony wzroku swoich pracowników. Od 17 listopada 2023 roku każdy pracodawca, którego pracownicy na co dzień korzystają z monitorów ekranowych, jest zobowiązany do zapewnienia im odpowiednich okularów korygujących wzrok lub szkieł kontaktowych, jeżeli taką potrzebę wskażą wyniki badań okulistycznych. 

Zmiany w przepisach – co przynosi nowelizacja?

Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 roku, zmieniające dotychczasowe regulacje dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy monitorach ekranowych, stanowi odpowiedź na dyrektywę Rady 90/270/EWG z dnia 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe. Celem jest dostosowanie miejsc pracy do nowoczesnych standardów ergonomii oraz zapewnienie pracownikom optymalnych warunków do wykonywania zadań wymagających długotrwałego skupiania wzroku na ekranie monitora.

Obowiązki pracodawcy – zapewnienie okularów i szkieł kontaktowych

Kluczowym elementem nowelizacji jest wprowadzenie obowiązku zapewnienia przez pracodawców okularów lub szkieł kontaktowych pracownikom, którzy potrzebują korekcji wzroku do efektywnej pracy przy monitorze. Badania okulistyczne, przeprowadzone w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, będą decydować o konieczności korzystania z pomocy optycznej.

Minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy

Nowelizacja szczegółowo określa również minimalne wymagania, jakie muszą spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe. Wymogi te dotyczą nie tylko samego sprzętu, takiego jak monitor, klawiatura czy mysz, ale także ergonomii miejsca pracy – w tym dostosowania stołu, krzesła, oświetlenia oraz możliwości korzystania z dodatkowych akcesoriów, jak podnóżek czy uchwyt na dokumenty.

Harmonogram wdrażania nowych przepisów

Nowe przepisy rozporządzenia weszły w życie 17 listopada 2023 r. To właśnie od tego czasu pracodawcy mają pół roku na dostosowanie stanowisk pracy do nowych wymogów. Wdrażanie nowych regulacji wymaga od pracodawców nie tylko dokonania niezbędnych inwestycji w sprzęt i akcesoria, ale także zwrócenia szczególnej uwagi na potrzeby i zdrowie swoich pracowników. Kancelaria Prawna Leśny i Wspólnicy pozostaje do Państwa dyspozycji, oferując wsparcie prawne w zakresie interpretacji i wdrażania nowych przepisów.

Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (poz. 2367).

Dodano: 14.03.2024 r.