Podatek VAT a różne rozumienie przeznaczenia pod zabudowę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego(MPZP)
Zwolnienie z podatku od towarów i usług(VAT) przysługuje dla dostawy terenów niezabudowanych. Aby dostawa nieruchomości mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, muszą być spełnione warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zgodnie z którymi zwolnieniu z opodatkowania podlega dostawa terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane. Wobec tego, przedmiotem dostawy musi być nieruchomość niezabudowana, a obszar nie może stanowić terenu budowlanego w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Według art. 2 pkt 33 ustawy o VAT poprzez teren budowlany rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z MPZP, a w przypadku braku obowiązywania takiego planu, terenami budowlanymi są tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy.
W miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego wyróżnia się:
- przeznaczenie podstawowe terenów, przez które rozumie się wskazanie przeważającego przeznaczenia na danym terenie, stanowiące główny sposób zagospodarowania terenu;
- przeznaczenie dopuszczalne(dodatkowe), które nie koliduje z przeznaczeniem podstawowym i jak nazwa wskazuje, jest dopuszczalne na danym terenie na warunkach określonych w MPZP.
Przeznaczenia podstawowe i dopuszczalne współistnieją w MPZP.
Dochodzi jednak do wielu rozbieżności w sposobie odczytywania MPZP w przypadku orzekania o prawie do zastosowania zwolnienia z VAT dla dostawy terenów niezabudowanych. W praktyce często zdarza się, że jeżeli przedmiotem dostawy jest działka, która znajduję się na terenach, dla których MPZP w przeznaczeniu podstawowym nie przewidział przeznaczenia pod zabudowę, a z kolei przeznaczenie dopuszczalne przewiduje wybudowanie określonych obiektów, do których mogą należeć przykładowo ciągi piesze, ciągi rowerowe, obiekty rekreacyjne czy budowlane(i wiele innych), to sądy administracyjne i Dyrektor KIS zajmują odmienne stanowiska w ocenie, czy dany grunt jest terenem budowlanym w rozumieniu Ustawy o VAT.
Zgodnie z poglądem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w wyroku z dnia 26 kwietnia 2022r., sygn. akt I FSK 49/22: ,, decydujące znaczenie dla określenia przeznaczenia gruntu pod zabudowę ma określenie w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenia podstawowego terenu. Natomiast funkcje dodatkowe wynikające z jego przeznaczenia dopuszczalnego (o charakterze pomocniczym), służą jedynie uzupełnieniu zasadniczego sposobu zagospodarowania danego terenu, ale go nie zmieniają’’. Taka interpretacja MPZP jest zatem korzystna dla podatników chcących zastosować zwolnienie z VAT, ponieważ pozwala zastosować zwolnienie dla terenów innych niż tereny budowlane w przypadku, kiedy przewidziana zabudowa ma charakter uzupełniający.
Z kolei Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9 marca 2023r. KDIB3-2.4012.853.2022.2.MGO uznaje konieczność uwzględnienia wszystkich przeznaczeń dla danej nieruchomości, jakie znajdują się w MPZP. Nie wystarczy analiza podstawowego przeznaczenia terenu określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a dopuszczenie zabudowy w przeznaczeniu dodatkowym przesądza o budowlanych charakterze terenu.
Z powyższego wynika, że istnieje prawdopodobieństwo zakwestionowania prawa do zastosowania zwolnienia przez organ podatkowy. Ostateczna decyzja należy jednak do sądów, a więc prowadzenia sporu w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia może zakończyć się sukcesem. Przy każdej dostawie podatnik powinien zdecydować, co jest dla niego korzystniejsze, a więc skorzystanie ze zwolnienia, które jest obarczone ryzykiem sporu czy dostawa opodatkowana właściwą stawką VAT.
W przypadku wszelkich wątpliwości z zakresu opodatkowania podatkiem VAT dostawy terenów w Państwa przypadku, zespół specjalistów z Kancelarii Prawnej Leśny i Wspólnicy służy niezbędnym wsparciem.