WAŻNE ZMIANY W PRZEPISACH DOTYCZĄCYCH FAKTUR VAT
Wprowadzenie obowiązku e-fakturowania
Zgodnie z nowymi ustaleniami od lipca 2024 roku podatnicy VAT mają być zobowiązani do wystawiania faktur sprzedażowych w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od stycznia 2025 roku taka sama zasada miałaby dotyczyć małych i średnich przedsiębiorców zwolnionych z VAT. W następstwie Ministerstwo Finansów pragnie dostosować plik JPK_VAT z deklaracją do KSeF.
Zasady wystawiania faktur sprzedażowych w KSeF
Nowe przepisy nie zmieniają terminu wystawiania dokumentów sprzedaży, termin ten pozostaje niezmienny, tj. nie później niż do 15-tego dnia następnego miesiąca. Zgodnie z nowymi przepisami za fakturę wystawioną, będzie można uznać dopiero taką fakturę, która została prawidłowo przesłana do KSeF.
KSeF, aby potwierdzić otrzymanie faktury będzie w następstwie przesyłać UPO. Trzeba mieć na uwadze to, że w przypadku odrzucenia faktury poprzez występujące błędy w jej strukturze, uznaje się taką fakturę za niewystawioną. W takiej sytuacji należałoby poprawić dokument i przesłać go ponownie.
Termin wystawiania faktur i przesyłania do KSeF
Ważne jest, aby faktura została przesłana do KSeF nie później niż do 15-tego dnia następnego miesiąca po dokonaniu sprzedaży. Oprócz tego Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić zmiany w zakresie terminu zwrotu VAT, mianowicie chodzi o skrócenie podstawowego terminu z 60 dni do 40 dni zwrotu. Dodatkowo ma zostać wprowadzony do JPK_VAT z deklaracją numer identyfikujący fakturę w KSeF. Takie zmiany umożliwiają automatyczną weryfikację zgodności pomiędzy deklarowanym a opłaconym podatkiem VAT, co przyczyni się w następstwie do zwiększenia precyzji w weryfikacji wniosków o zwrot VAT składanych przez podatników. Ponadto, ma nastąpić odpowiednie oznaczanie faktur wystawianych podczas awarii Krajowego Systemu e-Faktur oraz w okresie, gdy dostęp do tego systemu jest ograniczony. Dotyczy to również sytuacji, gdy wystawienie faktury w KSeF nie było możliwe z powodu czynników zależnych od podatnika.
Cel ustandaryzowania dokumentów i uszczelnienie systemu podatkowego
Dzięki takim zmianom ustawodawca ma na celu ustandaryzowanie wystawianych dokumentów. Wprowadzenie obowiązku e-fakturowania umożliwi bezustanne monitorowanie transakcji, co pozwoli zredukować konieczność przeprowadzania czynności kontrolnych przez administrację skarbową u przedsiębiorców. Projekt ten jest również kolejnym krokiem do rozpoczętej w 2016 roku polityki, która ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w Polsce. Należy jednak pamiętać, że jest to dopiero projekt rozporządzenia i wszelkie uwagi można zgłaszać do 14 listopada 2023 roku na adres mailowy sekretariat.PT@mf.gov.pl.