Warning: Use of undefined constant register_sidebar - assumed 'register_sidebar' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/lesny/functions.php on line 69
Konsekwencje dla zamawiających. Zmiana Prawa zamówień publicznych dot. zamówień na publiczny transport zbiorowy obowiązujących od 28 września 2023r. - Kancelaria Prawna Leśny i Wspólnicy

Konsekwencje dla zamawiających. Zmiana Prawa zamówień publicznych dot. zamówień na publiczny transport zbiorowy obowiązujących od 28 września 2023r.

Od 28 września br. do zamówień lub konkursów, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. prawo zamówień publicznych. 

W konsekwencji uchylenia w ustawie prawo zamówień publicznych art. 11 ust. 1 pkt 10 nie będzie wątpliwości, że na podstawie niezmienionego przepisu art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, przepisy ustawy prawo zamówień publicznych stosuje się do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego:

  • bezpośrednio na podstawie art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 w zakresie autobusowego lub tramwajowego transportu pasażerskiego oraz jako 
  • procedurę przetargową, o której mowa w art. 5 ust. 3 (zdanie drugie) rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 w zakresie kolejowego transportu pasażerskiego lub metra.

Niemniej jednak uchylenie art. 11 ust. 1 pkt 10 ustawy PZP nie stanowi o automatycznym obowiązku stosowania przez Zamawiających procedur wynikających z ww. ustawy. Zamawiający, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, ma możliwość wyboru operatora w trybie omawianej ustawy lub bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług. Ze wskazanego katalogu możliwości ustawodawca wyłączył zastosowanie trybu wynikającego z ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Przyczyna zmian

Omawiana zmiana podyktowana była wyeliminowaniem wątpliwości co do możliwości rozpatrywania przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołań od decyzji co do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym. Inicjatorem zmian była Komisja Europejska.  

Kognicja Krajowej Izby Odwoławczej 

W związku z wprowadzoną zmianą, ograniczone zostaną działania KIO polegające na odrzucaniu kierowanych do niej odwołań od czynności i zaniechań zamawiającego dotyczących zamówień na usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem. Od 28 września br. odwołanie w związku z uchybieniami zamawiającego składa się do Prezesa Izby.  

Stosowanie przepisów dotychczasowych 

Zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 21 ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz.1720), do postępowań:

1) o udzielenie zamówienia publicznego, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego innego niż koleją lub metrem,

2) w sprawie konkursów i zamówień, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem

– wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ww. ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Przepisy te mają zastosowanie również do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie tej ustawy.